Podmínky výběrového řízení na pronájem bytu za smluvní nájemné
Statutární město Ostrava, městský obvod Ostrava-Jih podle Zásad pronajímání bytů ve vlastnictví statutárního města Ostravy, svěřených městskému obvodu Ostrava-Jih, ve znění pozdějších změn a doplňků (dále též „Zásady pronajímání bytů“), realizuje pronájem bytů formou výběrového řízení za smluvní nájemné, a to bytů nacházejících se v bytových domech v katastrálním území: Dubina u Ostravy, Bělský Les, Hrabůvka, Zábřeh nad Odrou a Výškovice u Ostravy, obec Ostrava. Úplné znění Zásad pronajímání bytů naleznete v sekci „ZÁSADY A PRAVIDLA“
- druh nemovitosti: bytová jednotka s příslušenstvím
- lhůta pro podání přihlášky: uvedena u každého jednotlivého záměru na pronájem bytu
- vlastník: statutární město Ostrava, svěřeno městskému obvodu Ostrava-Jih
- účel pronájmu: nájem bytu
- způsob pronájmu: pronájem bytu formou výběrového řízení za smluvní nájemné za m2 započtené podlahové plochy bytu měsíčně dle oddílu II čl. 7 Zásad pronajímání bytů
- doporučené minimální (smluvní) nájemné: nejnižší podání (cena) nájemného za 1 m2 započitatelné podlahové plochy bytu měsíčně je uvedeno u každého jednotlivého záměru na pronájem bytu (v ceně není zahrnuto nájemné za předměty vybavení bytu, nejsou zahrnuty úhrady za služby spojené s užíváním bytu)
- doba pronájmu: na dobu určitou s možností obnovy doby nájmu
- fyzická prohlídka bytu: způsob prohlídky bytu je uveden u každého jednotlivého záměru na pronájem bytu
Níže uvedený text uvádí pouze zjednodušené podmínky pro podání přihlášky do výběrového řízení. Úplné znění podmínek je uvedeno v „Zásadách pronajímání bytů“. Případné dotazy ke konkrétní situaci žadatele je nutno řešit na oddělení bytovém odboru bytového a ostatního hospodářství Úřadu městského obvodu Ostrava-Jih (budova D, přízemí).
- Nabídka bytů
Volné byty, které je možno získat do pronájmu výběrovým řízením, se zveřejňují na webových stránkách nemovitosti.ovajih.cz/BYTY a na informačním panelu odboru bytového a ostatního hospodářství (budova D, přízemí).
- Přijetí přihlášky do výběrového řízení
Podmínky, které musí splňovat žadatel ve výběrovém řízení:
- občanství Evropské unie nebo pobyt na území ČR na základě povolení k trvalému pobytu nebo v souladu s jinými obecně závaznými právními předpisy o pobytu cizinců,
- zletilost,
- plná svéprávnost nebo v případě omezení svéprávnosti zastoupení opatrovníkem podle rozhodnutí orgánu veřejné moci,
- bezdlužnost vůči dosavadnímu poskytovateli bydlení,
- bezdlužnost vůči statutárnímu městu Ostrava, včetně všech jednotlivých městských obvodů ke dni podání přihlášky do výběrového řízení,
- bezdlužnost vůči Dopravnímu podniku Ostrava a.s. z titulu pohledávek vzniklých z přepravní kontroly.
Přihláška do výběrového řízení musí být podána písemně na formuláři „Přihláška do výběrového řízení na pronájem bytu za smluvní nájemné“ v uzavřené obálce s označením dle níže uvedeného vzoru. Formulář přihlášky žadatel obdrží na oddělení bytovém odboru bytového a ostatního hospodářství Úřadu městského obvodu Ostrava-Jih, formulář je zároveň dostupný ke stažení v sekci „KE STAŽENÍ/Byty“. Přihláška do výběrového řízení společně s ostatními dokumenty v uzavřené obálce musí být doručena na podatelnu úřadu městského obvodu Ostrava-Jih ve lhůtě stanovené pronajímatelem pro podání přihlášky. V případě zaslání přihlášky prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb je rozhodující datum přijetí zásilky podatelnou úřadu městského obvodu Ostrava-Jih.
VZOR OZNAČENÍ OBÁLKY DO VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ NA PRONÁJEM BYTU:
Titul, Jméno, Příjmení žadatele kontaktní adresa žadatele: (Ulice č.p., č. or., PSČ, Město) VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ NA PRONÁJEM BYTU – NEOTVÍRAT |
- Povinné náležitosti přihlášky do výběrového řízení
Každý žadatel je povinen vyplnit údaje uvedené na str. 1-3 přihlášky do výběrového řízení a ke každé jednotlivé přihlášce připojit tyto písemné doklady a/nebo potvrzení (platí i pro manžela/manželku žadatele):
- fotokopii průkazu totožnosti nebo průkazu o povolení k trvalému pobytu nebo obdobnou veřejnou listinu o povolení pobytu cizince podle jiných obecně závazných právních předpisů o pobytu cizinců (je-li pořizována fotokopie průkazu, údaje se uchovávají nejdéle do doby rozhodnutí rady městského obvodu o pronájmu bytu a uzavření smlouvy o nájmu bytu označeného v přihlášce do výběrového řízení),
- potvrzení o bezdlužnosti u dosavadního poskytovatele bydlení ve znění přílohy č. 4 Zásad pronajímání bytů vystavené poskytovatelem bydlení, z něhož vyplývá, že žadatel a osoby žijící se žadatelem ve společné domácnosti řádně plní své povinnosti vyplývající z nájmu bytu (příp. podnájmu bytu nebo za užívání ubytovacího zařízení); v případě, že faktické (současné) bydliště žadatele není shodné s údajem o jeho trvalém pobytu, doloží žadatel zároveň potvrzení o bezdlužnosti poskytovatele bydlení ze svého trvalého bydliště; v případě, že údaj o místě trvalého pobytu žadatele je úředním záznamem (sídlo ohlašovny), doloží žadatel zároveň potvrzení o bezdlužnosti u poskytovatele bydlení v předchozím trvalém bydlišti (doklad nesmí být starší než tři měsíce),
- doklad o příjmu ve znění přílohy č. 5 Zásad pronajímání bytů osvědčující některou z těchto skutečností: žadatel je zaměstnán; osobou samostatně výdělečně činnou; veden v evidenci uchazečů o zaměstnání Úřadu práce ČR; poživatelem důchodu České správy sociálního zabezpečení nebo jiného obdobného příjmu; příjemcem dávek státní sociální podpory a/nebo dávek hmotné nouze nebo jiného obdobného příjmu; příjemcem jiného peněžitého plnění (doklad nesmí být starší než tři měsíce),
- potvrzení o studiu, je-li žadatel studentem střední školy nebo vysoké školy v prezenční formě studia (doklad nesmí být starší než tři měsíce),
- potvrzení z něhož vyplývá, že vůči žadateli s trvalým pobytem na území statutárního města Ostravy, jeho manželovi s trvalým pobytem na území statutárního města Ostravy a osobám, které budou v obecním bytě žít se žadatelem ve společné domácnosti s trvalým pobytem na území statutárního města Ostravy nejsou statutárním městem Ostrava, magistrátem města Ostravy, evidovány pohledávky spojené s místním poplatkem za obecní systém odpadového hospodářství (dále pro tento článek jen „poplatek za komunální odpad“), tj. písemné potvrzení o zaplacení poplatku za komunální odpad, vydané na vlastní žádost žadatele příslušným odborem magistrátu města Ostravy, dokladující úhradu poplatku za komunální odpad za předcházející kalendářní roky v případě podání přihlášky do 30. 6. kalendářního roku a za předcházející kalendářní roky a zároveň běžný kalendářní rok v případě podání přihlášky po 30. 6. kalendářního roku. Ustanovení předešlé věty se netýká:
– dlužníka nebo jeho zákonného zástupce, kterému nejméně 6 měsíců před podáním žádosti o pronájem obecního bytu byla pravomocným orgánem statutárního města Ostravy schválena žádost o povolení splátkového kalendáře na úhradu dlužného poplatku za komunální odpad a tento je dlužníkem řádně plněn, a to v rozsahu nejméně pěti měsíčních splátek a/nebo
– dlužníka nebo jeho zákonného zástupce, který dlužný poplatek za komunální odpad hradí na základě usnesení příslušného krajského soudu o povolení oddlužení dlužníka plněním splátkového kalendáře, - výpis z Centrální evidence exekucí, kterou vede, provozuje a spravuje Exekutorská komora ČR (výpis nesmí být ke dni podání přihlášky starší než 30 dnů),
- potvrzení z něhož vyplývá, že vůči žadateli, jeho manželovi a osobám, které budou v obecním bytě žít se žadatelem ve společné domácnosti nejsou evidovány pohledávky vzniklé z přepravní kontroly Dopravního podniku Ostrava a.s. (pohledávky DPO a.s.), tj. písemné potvrzení o bezdlužnosti, vydané na vlastní žádost žadatele oddělením řízení pohledávek DPO a.s., Poděbradova 494/2, Ostrava-Mor. Ostrava, Zákaznické centrum B, pondělí-pátek: 9:00-12:00 hod.; 12:30-17:00 hod. (doklad nesmí být starší než tři měsíce). Ustanovení předešlé věty se netýká dlužníka nebo jeho zákonného zástupce, který pohledávky DPO a.s. hradí na základě usnesení příslušného krajského soudu o povolení oddlužení dlužníka plněním splátkového kalendáře.
Je přípustné k přihlášce připojit čitelné kopie výše uvedených dokladů a/nebo potvrzení s tím, že na výzvu odboru bytového a ostatního hospodářství žadatel ke kontrole předloží jejich originál. Manželé se mohou dohodnout, že budou bydlet odděleně, v takovém případě žadatel k přihlášce do výběrového řízení doloží písemnou dohodu o trvale odděleném bydlení manželů s úředně ověřenými popisy, která vylučuje účast druhého z manželů ve výběrovém řízení (výše uvedené doklady/potvrzení druhého manžela se k přihlášce nepřipojují). Veškeré formuláře související s podáním přihlášky do výběrového řízení jsou dostupné na webu nemovitosti.ovajih.cz/KE STAŽENÍ/Byty.
- Průběh výběrového řízení
Předběžné vyhodnocení výběrového řízení provede komise bytová, která radě městského obvodu Ostrava-Jih doporučí žadatele, se kterým bude uzavřena smlouva o nájmu bytu a jeho případné náhradníky. Pokud bude ustanovenými členy komise bytové při otevírání obálek s přihláškami do výběrového řízení zjištěno, že k přihlášce nebyl připojen doklad uvedený v odst. 3 a/nebo že přihláška do výběrového řízení či připojený doklad byl(a) vyplněn(a) neúplně, nelze přihlášku nebo připojený doklad dodatečně doplnit a v takovém případě bude přihláška z výběrového řízení bez dalšího vyřazena. O vyřazení přihlášky z výběrového řízení bude žadatel odborem bytového a ostatního hospodářství vyrozuměn písemně nebo elektronicky s využitím kontaktních údajů uvedených v přihlášce. Zároveň není možné dodatečně navrhnout či měnit výši nájmu navrženou žadatelem v přihlášce (tento údaj uvedený v přihlášce zároveň nesmí být žadatelem přepisován, dodatečně upravován nebo pozměňován).
O konečném pořadí žadatelů přihlášených do výběrového řízení rozhodne rada městského obvodu Ostrava-Jih, přičemž má právo rozhodnout, že neuzavře smlouvu o nájmu bytu s některým nebo žádným žadatelem. Rada městského obvodu přihlíží zejména k navrhované výši nájmu, ke stavebně konstrukčním prvkům bytu v návaznosti na hygienické normy spojené s užíváním bytu, přičemž pronajímatel má právo požadovat, aby v nájemcově domácnosti žil jen takový počet osob, který je přiměřený velikosti bytu a nebrání tomu, aby všechny mohly v bytě žít v obvyklých pohodlných a hygienicky vyhovujících podmínkách a k celkové sociální situaci žadatele a osob žijících se žadatelem ve společné domácnosti.
Všichni žadatelé, jejichž přihlášky budou projednány v radě městského obvodu, budou odborem bytového a ostatního hospodářství o výsledku informováni písemně nebo elektronicky s využitím kontaktních údajů uvedených v přihlášce, a to pro rozhodnutí rady městského obvodu. Doklady a/nebo potvrzení doložené do výběrového řízení se zpět žadateli nevrací, stávají se součástí dokumentace k výběrovému řízení.
- Sjednání nájemního vztahu, jistota
Smlouva o nájmu bytu musí být žadatelem uzavřena do patnácti dnů ode dne doručení písemného pokynu pronajímatele k jejímu uzavření. Smlouva o nájmu bytu bude se žadatelem uzavřena na základě rozhodnutí rady městského obvodu na dobu určitou, nejdéle na dobu dvanácti měsíců, podle vzoru schváleného radou městského obvodu pro pronájem bytu, s možností obnovy nájmu při řádném plnění podmínek nájemní smlouvy, pokynů pronajímatele uvedených v domovním řádu a plnění dalších právních předpisů vyplývajících z občanského zákoníku. Výše základního (smluvního) nájemného v Kč/m2/měsíc se řídí výší nájemného, kterou žadatel uvedl v přihlášce do výběrového řízení na pronájem bytu za smluvní nájemné. Před podpisem smlouvy o nájmu bytu bude žadatel vyzván, aby složil jednorázově peněžitou jistotu k zajištění nájemného a úhrady za plnění poskytovaná v souvislosti s užíváním bytu a k úhradě jiných svých závazků souvisejících s nájmem. Výše peněžité jistoty odpovídá trojnásobku měsíčního nájemného sjednaného ve smlouvě o nájmu bytu. Ujednání o složení jistoty je součástí smlouvy o nájmu bytu. K vypořádání jistoty dojde po ukončení nájemního vztahu.